08/08/20

Typy skrzyń biegów

Niezbędnym do funkcjonowania każdego typu samochodu elementem układu napędowego jest skrzynia biegów. Skrzynia biegów jest krótko mówiąc mechanizmem, który pozwala na przeniesienie mocy z silnika pojazdu na jego koła, tym samym wprawiając pojazd w ruch. W skrzyni biegów mamy kilka przełożeń, dzięki którym możliwe jest regulowanie prędkości pojazdu. Tyle teoria, a jak jest w praktyce?

undefined

Powszechnie stosowane typy skrzyń biegów

We współcześnie produkowanych autach spotkać możemy się z dwoma typami skrzyń biegów. W Europie najpopularniejsze są manualne skrzynie biegów, podczas gdy po drugiej stronie oceanu – w Ameryce Północnej, spotkamy się zwykle z automatyczną skrzynią biegów. Różnią się one w znaczny sposób pod względem zastosowanych rozwiązań konstrukcyjnych, jednak w obu rodzajach znajduje zastosowanie płyn przekładniowy.

Jeden i drugi typ skrzyni biegów potrzebuje płynu przekładniowego w tym celu by smarować przekładnie, a przy okazji by nie doszło do ich „szlifowania”. Jeśli chodzi o samochody wyposażone w automatyczne skrzynie biegów to płyn przekładniowy jest w nich niezbędny w celu wytworzenia ciśnienia hydraulicznego, z pomocą którego jest de facto napędzany ruch w takiego rodzaju skrzyni biegów.

Płyn przekładniowy w skrzyni biegów musi być w odpowiedniej ilości, a poza tym musi być pozbawiony zanieczyszczeń. W przeciwnym przypadku skrzynia biegów może się przegrzewać, przekładnie mogą się ślizgać albo wyskakiwać ze swojego miejsca. Jeśli auto jest wyposażone w automatyczną skrzynię biegów to niedostateczny poziom płynu przekładniowego lub jego zanieczyszczenie może grozić nawet uszkodzeniem skrzyni biegów, a nawet całego pojazdu.

Ręczna skrzynia biegów - jakie problemy może sprawiać?

W przypadku ręcznej skrzyni biegów mamy do czynienia z synchronizatorami biegów, które są elementami przekładni. Powodują one, że wyrównuje się prędkość obracania biegów – pomiędzy tym, z którego następuje zmiana na inny. Dzięki zastosowaniu synchronizatorów zmiana biegów zachodzi w sposób płynny. Oczywiście nie trudno się domyślić, że zużycie się synchronizatorów biegów może przyczynić się do awarii przekładni, co jest jednym z najczęstszych problemów w ręcznej skrzyni biegów.

Innym często spotykanym problemem z manualną skrzynią biegów jest zużyte sprzęgło. Sprzęgło może zostać uszkodzone z powodu błędu mechanicznego lub z powodu błędu ludzkiego. Jeśli następuje wyciek płynu hydraulicznego w głównym cylindrze sprzęgła to mamy do czynienia z błędem mechanicznym. Może też dojść do awarii sprzęgła z powodu zadziałania czynnika ludzkiego. Kiedy kierowca często zmienia biegi i przyspiesza bez zwalniania stopy ze sprzęgła to może w ten sposób nawet spalić sprzęgło i potrzebna będzie jego wymiana.

O mnie

  • Jerzy Pilecki
  • To ja, Jurek z Lipska. Od maleńkości pociągały mnie auta i tak mi zostało.

Pages